Popis

Vrak lodi USS Buran

Třída Challenger představuje lehké křižníky, které byly užívány Hvězdnou flotilou od poloviny 24. století. Tato třída sdílí mnohé prvky s ostatními třídami své doby, zejména s třídami Galaxy a Nebula. Lodě jsou osazeny dvěmi warp gondolami, ale jejich uspořádání se značně liší od standardního uspořádání u lodí Flotily. Jsou totiž osazeny vertikálně pod sebou, což je koncept, který nebyl použit u žádné jiné třídy.

TNG: The Besto of Both Worlds, Part II; TNG: Unification, Part I

Známé lodě této třídy

USS Armstrong, NCC-57537

USS Buran, NCC-57580

USS Kearsarge, NCC-57566

Zákulisní informace

První lodí třídy Challenger, která se na obrazovce objevila, byla loď USS Buran v epizodě TNG: The Best of Both Worlds, Part II a to ve scéně, kdy USS Enterprise-D prolétá troskami lodí po boji s Borgy. Jako tuto třídu ji však zařazuje až referenční publikace Star Trek Encyclopedia.

Model

Model lodi USS Buran

Fyzický model pro tuto třídu byl vyroben výtvarníky Edem Miareckim a Michaelem Okudou. Pro jeho výrobu použili komponenty z existujících modelů společnosti AMT/Ertl pro loď USS Enterprise-D. Konkrétně se jednalo o talířovou sekci z modelu 1/2500, s výjimkou modulu můstku. Ten byl, spolu s warp gondolami, použit z modelu 1/1400. Dále použili soupravu od firmy Revell pro model ponorky třídy Typhoon a to na "krk", který drží horní warp gondolu. Zbývající část modelu byla vyrobena na míru.

Pohled fanoušků

Třída Challenger (© The Red Admiral)

Opět tam, kde oficiální zdroje spíše mlčí, přišli se svou iniciativou fanoušci. Z různých fanouškovských stránek se dá sestavit krátký popis třídy Challenger. Ta představuje lehké křižníky navržené pro ověření výhod vertikálního umístění warp gondol. Rozvržení trupu je neobvyklé pro loď Federace. Talířová sekce eliptického tvaru je uchycena k přední části velmi ploché inženýrské sekce. Dvě warp gondoly převzaté z lodí třídy Nebula jsou přichyceny vertikálně, a to takto: spodní je téměř těsně přimknuta k inženýrské sekci, kdežto horní je umístěna na poměrně vysoké podpěře. Horní gondola je zároveň, oproti spodní, posunuta vpřed o zhruba třináct metrů.

Konstrukce lodi neměla žádné výrazné chyby, a proto jich bylo Hvězdnou flotilou objednáno celkem čtyřicet dva. Nicméně vertikální uspořádání warp gondol nepřineslo žádný výrazný pokrok v efektivnosti warp pole a další nové typy lodí s tímto uspořádáním nebyly konstruovány.